Ontwikkelingsvoorsprong: stempel of noodzaak?

‘Waarom eigenlijk zo jong kinderen al een stempel opdrukken? Waarom moet je zo snel weten of een kind slim is of niet? Laat dat kind lekker spelen!’

Dit is een veelgehoord commentaar op het vroeg signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong. En begrijpelijk. Een kind een stempel opdrukken helpt alleen als je het inzet om het kind te helpen. Niet als je het kind daarmee juist minder kansen geeft.

Waarom vind ik het dan toch zo belangrijk om jonge kinderen tijdig in beeld te krijgen? Daar heb ik een hele goede reden voor: in de jaren dat ik nu jonge kinderen begeleid heb ik al veel te vaak gezien dat kinderen letterlijk in hun schulp krijgen zodra ze door hebben dat ze ‘anders’ zijn. Dat gebeurt al bij kinderen van maar net 2 jaar. Het gevolg is dat het kind dan al begint met onderpresteren. Ze stoppen daar niet zomaar mee.  Dat doet iets met hun zelfbeeld. En je zelfbeeld is iets wat je maar een keer goed en passend op kunt bouwen.