Band met de leerkracht

Gek is dat toch eigenlijk, dat als je kind slim is hij dat moet bewijzen. Dat veel leerkrachten in de contramine gaan als je komt melden dat je kind het niet zo leuk meer vindt. Alsof het een aanval is op hun functioneren. En dat triomfantelijk wordt gemeld: ‘hij laat het niet zien in de klas’.

Gek eigenlijk, zeker als je ziet dat kinderen die juist moeilijk leren dat niet hoeven te bewijzen. Dat die kinderen op de een of andere manier een ‘zorgreflex’ wakker lijkt te roepen. Alsof dat volledig binnen de comfortzone van de leerkracht ligt. Alsof de leerkracht zich meer competent voelt bij een kind met minder vermogens dan bij een kind met meer vermogens.

Gek, maar vooral jammer. Gemiste kans. Want ook het kind met een voorsprong heeft zorg, aandacht, onderwijs nodig. Op een iets andere manier, maar hij heeft het nodig. Ook, of misschien wel juíst het kind met die voorsprong heeft een band nodig met de leerkracht. Want is die band er, dan is het kind veel meer bereid om voor jou dingen te doen dan wanneer die band ontbreekt.